Wat ons opvalt na drie maanden evaluaties nieuwe stijl

Wat ons opvalt na drie maanden evaluaties nieuwe stijl

We vinden het belangrijk om te weten wat onze klanten vinden van ons, onze aanpak en de samenwerking op tenders. Daarom evalueren we al onze tenders. Met de output van de evaluaties verbeteren we onze werkwijze en kunnen we onze klanten nog beter helpen. Dit jaar hebben we onze evaluaties geprofessionaliseerd. Tegenwoordig leidt Willemijn de evaluaties. In deze blog beschrijft zij wat haar tot nu toe is opgevallen.

Neutrale voorzitter 

Ik heb een bijzondere rol binnen Kevlar: ik doe zo’n beetje alles, behalve tenderen. Daardoor ben ik niet gehinderd door al te veel voorkennis van de tender en zit ik evaluaties voor vanuit een neutrale positie. We merken dat zaken hierdoor makkelijker besproken worden en verbeterpunten eerder boven tafel komen. Doordat ik veel open vragen stel, worden de deelnemers uitgedaagd om vanuit een nieuw perspectief naar het verloop van de tender te kijken. Ook voor de teamleden vanuit Kevlar is het heel prettig dat zij geen voorzitter meer zijn van de evaluatie en kritisch kunnen mee-evalueren, zodat we nog grotere stappen zetten voor de volgende tender.

Vaste agenda

We hebben een vaste agenda, die ik vooraf bekend maak aan de klant. Dit maakt dat de vragen ook voorbereid kunnen worden en er alvast over nagedacht is. Dit voorkomt verrassingen en zorgt voor doordachte antwoorden. Zo kunnen we tijdens de evaluaties echt de diepte in om te zoeken naar concrete verbeterpunten.

Kahoot

We werken graag met Kahoot. Je kent het misschien wel: een online quiztool met multiple-choice mogelijkheden. Hiermee openen we gesprekken over de verschillende onderdelen van de tender en hebben we direct inzicht in de ervaring van alle deelnemers. Ook zorgen we er zo voor dat we op een productieve manier alle onderwerpen bespreken en alle deelnemers aan het woord komen.

De eerste verbeteringen

De verbeterpunten vanuit de evaluaties verzamelen we en bespreken we intern. Sommige dingen passen we alleen aan voor een specifieke klant, andere zaken voeren we bedrijfsbreed door. De eerste verbeteringen hebben we al opgepakt. Sinds kort nemen we de belangrijkste punten uit de strategiesessie op in een soort van reviewchecklistje, zodat we kunnen checken of alle conceptversies in lijn zijn met wat we in de strategiesessie hebben besproken. Zo blijven we sturen op het onderscheidend vermogen van de klant en de aansluiting bij de vraag van aanbestedende dienst.

We zijn blij met de uitkomsten van de evaluaties. De eerste resultaten zijn al merkbaar en we vinden het natuurlijk leuk om te horen hoe blij onze klanten zijn met ons!