Nee, het zit niet in je DNA (en dat is maar goed ook!)

“Het zit in ons DNA.” Dit krijgen wij nog ál te vaak te horen in EMVI-sessies. Als we het bijvoorbeeld hebben over veiligheid, duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord werken. Als het aan ons ligt, komt deze uitspraak niet in het EMVI-plan, maar op een tegeltje aan de muur. Onze tenderspecialist Eef van den Berg legt in deze blog uit waarom wij er zo over denken.  

Een mooi sentiment, om iets zó verweven te hebben in je bedrijfscultuur, dat mensen het ervaren als de genetische samenstelling, ofwel het DNA, van een bedrijf of een team. De DNA-bewoording suggereert echter dat het er ‘gewoon in zit’: een passieve eigenschap, zoals het hebben van bruin haar. En met zeggen dat het er ‘gewoon in zit’ doen we de organisatie en bovendien het EMVI-plan tekort. Passieve claims zijn namelijk niet SMART, verifieerbaar of geloofwaardig.

Slechts één stapje achter iets wat er ‘gewoon in zit’, zit vaak een indrukwekkend verhaal dat we wél willen vertellen. Bedrijven, waarbij veiligheid ‘in het DNA zit’, brengen veilig werken vaak op doordachte wijze aan de man, zodat het door alle medewerkers in het hele bedrijf wordt gedragen. En veel organisaties, die claimen samenwerken ‘in het DNA’ te hebben, blijken ervaring te hebben met allerlei vormen van samenwerken, hebben daarvan geleerd en zich vervolgens ontwikkeld tot de ultieme samenwerkingspartner. Prachtig!

Daarom willen wij aannemers uitdagen om hun verhaal te onderzoeken. Er zit namelijk méér achter die oppervlakkige genetische claim. Organisaties worden nu eenmaal niet met DNA geboren, maar met intentie opgezet en gevormd. De actieve stappen die jouw organisatie dagelijks neemt om invulling te geven aan begrippen als veiligheid, duurzaamheid of samenwerking, dáár zijn we benieuwd naar. Dat zijn de zaken die je terugleest in een winnend EMVI-plan (en waar je als bedrijf trots op mag zijn!).

Benieuwd hoe wij jouw team uitdagen om jullie verhaal te vertellen en dit vervolgens verwerken in een winnend EMVI-plan? Neem dan contact op met Stephana: stephana@kevlarbids.nl of 06-23993644.

Nee, het zit niet in je DNA (en dat is maar goed ook!)

“Het zit in ons DNA.” Dit krijgen wij nog ál te vaak te horen in EMVI-sessies. Als we het bijvoorbeeld hebben over veiligheid, duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord werken. Als het aan ons ligt, komt deze uitspraak niet in het EMVI-plan, maar op een tegeltje aan de muur. Onze tenderspecialist Eef van den Berg legt in deze blog uit waarom wij er zo over denken.  

Een mooi sentiment, om iets zó verweven te hebben in je bedrijfscultuur, dat mensen het ervaren als de genetische samenstelling, ofwel het DNA, van een bedrijf of een team. De DNA-bewoording suggereert echter dat het er ‘gewoon in zit’: een passieve eigenschap, zoals het hebben van bruin haar. En met zeggen dat het er ‘gewoon in zit’ doen we de organisatie en bovendien het EMVI-plan tekort. Passieve claims zijn namelijk niet SMART, verifieerbaar of geloofwaardig.

Slechts één stapje achter iets wat er ‘gewoon in zit’, zit vaak een indrukwekkend verhaal dat we wél willen vertellen. Bedrijven, waarbij veiligheid ‘in het DNA zit’, brengen veilig werken vaak op doordachte wijze aan de man, zodat het door alle medewerkers in het hele bedrijf wordt gedragen. En veel organisaties, die claimen samenwerken ‘in het DNA’ te hebben, blijken ervaring te hebben met allerlei vormen van samenwerken, hebben daarvan geleerd en zich vervolgens ontwikkeld tot de ultieme samenwerkingspartner. Prachtig!

Daarom willen wij aannemers uitdagen om hun verhaal te onderzoeken. Er zit namelijk méér achter die oppervlakkige genetische claim. Organisaties worden nu eenmaal niet met DNA geboren, maar met intentie opgezet en gevormd. De actieve stappen die jouw organisatie dagelijks neemt om invulling te geven aan begrippen als veiligheid, duurzaamheid of samenwerking, dáár zijn we benieuwd naar. Dat zijn de zaken die je terugleest in een winnend EMVI-plan (en waar je als bedrijf trots op mag zijn!).

Benieuwd hoe wij jouw team uitdagen om jullie verhaal te vertellen en dit vervolgens verwerken in een winnend EMVI-plan? Neem dan contact op met Stephana: stephana@kevlarbids.nl of 06-23993644.